• po więcej zdjęc zaobserwuj mojego bloga
  • Witam serdecznie na blogu!
  • "Pasje Weroniki" to więcej niż pasja

18 stycznia 2019

Moda lat 80-tych


Moda z 80-tych była chyba tą, która zwracała szczególną uwagę, naprawdę charakterystyczna. Mini spódnice, intensywne kolory oraz poduszki na ramionach. Na co dzień jednak modne legginsy, swetry oraz koszule. Pierwsze Jeansy z typową metką którą dziś ma wielkie znaczenie czy to spodnie od Levisa czy z Gucci.. Często nieświadomie nosimy coś, co tak naprawdę było hitem mody lat 80. Przykładem na to mogą być ramoneski, welurowe bluzy, nerki, koronkowe topy, jedwabne wzorzyste koszule, kochane przez nas katany, czy też pastelowe marynarki. I dziś chcę wam przybliżyć trochę lata 80, czyli co było modne, trendy, historie a nawet domy mody.. Zapraszam do czytania.


MODA W LATACH 80.: GIORGIO ARMANI I POWER DRESSING
Giorgio Armani był włoskim projektantem, który odniósł ogromny sukces właśnie w latach 80. Wszystko to za sprawą filmu „Amerykański żigolak” z Richardem Gerem z 1980 roku. Po stworzeniu kreacji dla głównego bohatera typowego podrywacza, Armani zrewolucjonizował damską i męską garderobę i wywrócił modę do góry nogami. I to dosłownie, od tamtej pory spodnie w kant oraz obszerne marynarki z ramionami wypchanymi poduszkami były przeznaczone dla płci pięknej. I od tamtego momentu był do typowy must have z lat 80-tych.



MODA W LATACH 80.: TŁO HISTORYCZNE?

Własnie w latach po raz pierwszy pojawił się walkman. Lata 80 to również lata w których indywidualiści doszli do głosu. Powstaje również telewizja MTV która kształtowała gusta muzyczne na całym świecie przez najbliższe dwie dekady. Narodziła się wtedy muzyka pop. Na Listę przebojów trafiają Madonna oraz Michael Jackson. Popularna staje się muzyka elekrotnyczna.


MODA W LATACH 80.: IKONY STYLU 
Do ikon stylu zaliczały się osoby jak; Madonna, Annie Lennox, Kora Jackowska, Małgorzata Ostrowska czy Izabela Trojanowska.


MODA W LATACH 80.: A POLSKA? CZASY PRL-UW
Polsce ze względu na kryzys gospodarczy to czas przerabiania i kombinowania na własną rękę. Znane ze świata zachodniego fasony i kolorystyka dostały unikalnego szlifu prosto z PRL-u. Towarem deficytowym był dżins! Do Polski dotarła subkultura punk, którą najlepiej można było zobaczyć na festiwalu w Jarocinie. Jednym z najciekawszych i charakterystycznych stylów był styl młodzieży uniwersyteckiej, która poprzez ubiór demonstrowała nastroje opozycyjne. Studenci zapuszczali brody, nosili półdługie włosy, okulary, ubierali się w stylu wojskowym, koszule, amerykańskie kurtki, wysokie sznurowane buty znane jako glany oraz powyciągane swetry.


MODA W LATACH 80 tych: MODA/TRENDY/FILMY/MUZYKA/ZESPOŁY/MARKI
MODA
Spodnie w kant
dekatyzowane marmurki
spodnie zwężane ku dołowi
denim
legginsy
getry na łydkach
mini spodnicę
bluzki z opadającym ramieniem
ubrania z widocznym logo
obszerna marynarka z ramionami wypchanymi poduszkami
dopasowane garnitury ze szlachetnych tkanin
wąska podkreślona talia
marynarki
dżinsowa kurtkę
białe skarpetki
czarny body
look sportowy
wyrazista biżuteria
wysokie szpilki
Plastik oraz łańcuchy


FILMY/SERIALE
Dirty Dancing
Top Gun
Policjianic w Miamii
Dynastia
Flash Dance
Anime zostało uznane głównym nurtem filmowym w Japonii
WIĘCEJ >> 

ZNANE MARKI
Versace
Levis
Projekty Gianni’ego
Calvin Klein
Alden
J.Crew
PISARZE
Jarosław Iwaszkiewicz
Czesław Miłosz
Zbigniew Herbert
Wisława Szymborska
WIĘCEJ >>




NAUKA

odkrycie fullerenów
moda na kostkę Rubika
początek pandemii AIDS
pierwsze loty wahadłowców w Stany Zjednoczone i ZSRR 


MUZYKA

Michael Jackson
Madonna
WIĘCEJ >>


GADŻETY

walkman
upowszechnienie się domowych konsol do gier
pierwsze komputery
powstanie pierwszych telefonów komórkowych
powstanie technologi CD



TANIEC

break-dance

MODA W LATACH 80 tych:
Moda lat 80 modna w 21 wieku? Dzisiejsza moda ma wbrew pozorom wiele wspólnego z tym, co było modne w latach 90. a nawet – 80. Często nieświadomie nosimy coś, co tak naprawdę było hitem mody lat 80. Przykładem na to mogą być ramoneski, welurowe bluzy, nerki, koronkowe topy, jedwabne wzorzyste koszule, kochane przez nas katany, czy też pastelowe marynarki. Moda lat 80. to przede wszystkim żywe kolory! Jeśli chcesz zwracać na siebie uwagę, wybierz neonowy t-shirt lub jakiś dodatek o tej właśnie barwie. Bardzo modne są dziś spodnie o długości 7/8, to także ma swój początek w tamtych czasach. Oglądając przeróżne seriale na np. Netflxie możemy ujrzeć dużo bohaterów którzy są własnie ubrani w stylu 80-tych lat. Zwłaszcza Stanger Things czy Everything Sucks. Moda lat 80. to również tzw. marmurki, czyli jeans będący połączeniem niebieskiego i białego. Spodnie takie będą jeszcze modniejsze, gdy delikatnie je podwiniemy ;) A wy, ubieracie się na lata 80-te? Co sadzicie o latach 80-tych? Podobają wam się? Bo mi tak!

Pozdrowienia z Bawarii,
W.S

Źródła zdjęć, 17.01.2019 (19:20)
Baner stworzony przez moją osobę! 
Giorgio Armani zdjęcie; https://busy.org/@tortug/giorgio-armani-10-ideen-ueber-moda-part-ii
Sukienka: https://de.shein.com/80s-Puff-Sleeve-Button-Up-Dress-p-646953-cat-1727.html?url_from=deadpladress181129402L
Jarosław Iwaszkiewicz zdjęcie; https://de.wikipedia.org/wiki/Jaros%C5%82aw_Iwaszkiewicz
Levis; https://www.ayazo.de/levis/
Versace; https://www.perfumesclub.com/es/versace/eros-after-shave-lotion/p_020018/
Calvin Klein; https://www.brandingstrategyinsider.com/2008/09/the-poisoning-o.html
Top gun; https://www.amazon.com/dp/B001K3K5MO
Dynasty; https://www.filmweb.pl/serial/Dynastia+Colbych-1985-104984
Madonna; https://borderlinemusic.com/products/madonna-80s-12inch-collection-vol-1-sale
https://www.vogue.mx/moda/estilo-vogue/articulos/estilo-de-madonna-en-los-80/12925
Walkman; http://blogs.3ds.com/fashionlab/le-walkman-sony-fut-le-premier-accessoire-wearable-tech/
Flashdance; https://rakuten.tv/de/movies/flashdance-filmtastic
Anime; https://www.facebook.com/143124385795389/photos/a.1315377645236718/1315379735236509/?type=1&theater
Glany; https://allegro.pl/najtaniej-glany-steel-10-dziurek-czarne-36-42-24h-i6913086508.html
Reszta zdjęć: https://pudelekx.pl/moda-lat-80-tych-galeria-27251
https://www.pinterest.de/pin/414049759481421726/
https://culture.pl/pl/wydarzenie/w-mlodosci-mej-niesytej-wystawa-w-rastrze
https://www.na-kd.com/de/na-kd-trend/flared-leg-creased-suit-pants-checkered?SelectedCountryCode=DEU&dfw_tracker=30164-1018-001410-4416-008&gclid=Cj0KCQiA7IDiBRCLARIsABIPohji8SWALhRFi7CzvvnRl3b28YP1x9P7rsgSnkVleXq7xm3QKEEt1hMaAilHEALw_wcB

54 komentarze:

  1. Z tych filmów popularnych w latach 80. "Dirty Dancing" jest cudowne, jeju <3 Ale również kocham "Grease". Czasem chciałabym się przenieść do tych czasów i zobaczyć jak to wszystko wyglądało na własne oczy :)

    http://gabrysiaaaaa.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  2. dzięki za ten wpis! Uwielbiam podróże w przeszłość :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Super pomysł na posta! Może kolejna podróż do lat 50-60 z Marylin Monroe albo do eleganckich lat dwudziestolecia międzywojennego? ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Cudowny wpis :) Naprawdę niesamowity! Widać od razu, że włożyłaś w niego mnóstwo pracy i czasu ale opłaciło się, efekt rewelacyjny :) Uwielbiam czytać o modzie, nie jestem ekspertem w tej dziedzinie jednak bardzo to lubię! Taka modowa podróż w czasie zawsze jest dobrym tematem :) Wiele obecnych trendów zrodziło się właśnie w latach 80' jeżeli ktoś lubi modę powinien różne te ciekawostki poznać :) Znam te lata czy to z opowiadań, zdjęć czy z muzyki, to lata młodzieńcze moich rodziców. Zresztą, moja mama lubi "kolekcjonować" ulubione ubrania, więc wiele typowych ubrań lat 80/90' dalej w domu mam. Nie, nie chodzę w nich, to znaczy... w niektórych :D moda co jakiś czas się odradza, zatacza takie koło i ja to obserwuję i wynoszę wnioski że warto zbierać swoje "ulubione" ubrania, które już nie nosimy bo np. nie są modne, zatrzymać je gdzieś w kartonie, bo niezaprzeczalnie po kilku latach będą hitem :) Jeżeli o mnie chodzi, mogłabym zaczerpnąć wiele inspiracji z lat 80' chodź chyba nie jest to do końca mój styl :) Jednak wiele takich typowo "starych" elementów lat 80' w garderobie mam! I to nabyte już w naszych latach :) Tak więc, raz jeszcze cudowny wpis!
    Pozdrawiam ciepło ♡

    OdpowiedzUsuń
  5. W latach 80-tych ludzie ubierali się ślicznie! Wydaje mi się, że panowała wtedy większa ''wolność'' w doborze ciuchów, nie wszystko musiało do siebie pasować. Teraz te rzeczy wracają do mody, z czego bardzo się cieszę!
    pozdrawiam, mvrtyna.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  6. Świetny wpis, dużo się z niego dowiedziałam. Przyznaję, że pod względem mody, te lata chyba były jedne z lepszych.
    ejno.com.pl

    OdpowiedzUsuń
  7. Moda jest bardzo zróżnicowana, z roku na rok się zmienia. Z biegiem lat, widzimy jak bardzo się zmieniła. Lata 80 są mi mniej znane, dlatego mogłam dzięki tobie bliżej się jej przyjrzeć. Pozdrawiam serdecznie!:)

    OdpowiedzUsuń
  8. This is so interesting. Love seeing the growth of fashion through the years.

    www.fashionradi.com

    OdpowiedzUsuń
  9. Unikalna moda, podobał mi się Jecson który miał swój styl.

    OdpowiedzUsuń
  10. W sumie te starsze trendy wracają i są modne w obecnych czasach :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Super pomysł na wpis i już wiem skąd moje ukochane leginsy,mini i kurtka dżinsowa :) a do filmu mam sentyment jak go zobaczyłam 1 raz to wtedy zaczęłam oglądać filmy taneczne 😀

    OdpowiedzUsuń
  12. Jestem dzieckiem lat 80, kiedyś chodziłam tak właśnie ubrana, jak na załączonych zdjęciach. Teraz jak je oglądam, w wybrałam minimalistyczny styl, uważam że było to potworni śmieszne i tandetne.serdecznie pozdrawiam z grupy blogerzy!

    OdpowiedzUsuń
  13. Niby te lata już za nami, a jednak dużo rzeczy wraca - szczególnie jeśli chodzi o modę. Jest to niesamowite! Zrobiłaś świetny post, napewno był dla Ciebie bardzo czasochłonny. Świetna robota.

    Pozdrawiam i zapraszam do mnie :)
    https://livetourevel.blogspot.com/2019/01/pomadki-golden-rose-recenzje.html?m=0

    OdpowiedzUsuń
  14. Bardzo elegancka moda, nie miałam pojęcia o wielu ikonach mody tamtego czasu. :)
    https://fashionforazmariaa.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  15. Z lat 80 jedyne co lubię muzykę i filmy :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Ta epoka nue należy do moich ulubionych, Ale zapisała się w historii.

    OdpowiedzUsuń
  17. Ja osobiście wolę mode przed wojenną ale twój wpis jest super! Pozdrawiam Eva

    OdpowiedzUsuń
  18. Moda w latach 80 była całkiem fajna :D Bardzo ciekawy artykuł :D
    Pozdrawiam ♥ wy-stardoll.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  19. Da się zauważyć, że moda lubi powracać! :) W szczególności lubię kreacje z lat 90!
    Myślę, że w chwili obecnej mamy taką różnorodność i dostępność fasonów, że każdy może wyrazić swój styl.
    Pozdrawiam i zapraszam do siebie w wolnej chwili!

    lublins.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  20. Powiem Ci szczerze, że rzeczywiście wyglądają podobnie do aktualnych trendów! No i ponadczasowi Michael Jackson i Madonna... Super post! Zostaję z Tobą na dłużej, bo Twój blog zapowiada się bardzo ciekawie - lecę przejrzeć jeszcze kilka postów, bo widzę u Ciebie różną tematykę - czuję, że mi się u Ciebie spodoba <33
    Pozdrawiam serdecznie, Iza
    Zapraszam też do siebie <3 - isabelczyta.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  21. Kocham lata 80, 90 z resztą też. Bardzo się cieszę, że kultura, bo moda jak i muzyka cały czas są obecne w teraźniejszości. Sama często inspiruję się modą młodzieńczych lat mojej mamy. Ludzie wtedy mieli świetny gust...

    https://sar-shy.blogspot.com/2019/01/ostatni-rok.html

    OdpowiedzUsuń
  22. Nie wiedziałam, że legginsy były wtedy modne :)
    Mi się mega podoba moda lat 80-tych i cały ich klimat! Żałuję poniekąd, że nie urodziłam się w tych latach :)
    https://karik-karik.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  23. uwielbiam ciucholandy czesto mozna tam znalezc podobne perełki

    OdpowiedzUsuń
  24. dla mnie oznaka powrotu lat 80 sa glany aka martensy, niezapomniane wspomnienia!
    Pozdrawiam - https://www.wolfiepoli.com/

    OdpowiedzUsuń
  25. Lata 80 to coś, co uwielbiam pod każdym względem ;)

    OdpowiedzUsuń
  26. Amei essa sua postagem, sempre estou visitando seu blog e lendo suas postagens.. Seu blog está salvo em meus favoritos..

    Parabéns!

    Amo seu blog ❤️ ..

    Meu Blog: Resultado Bahia dá Sorte

    OdpowiedzUsuń
  27. Uwielbiam wzsytko co związane z latami 80. Cofnęłabym się do tamtych czasów. :)
    MÓJ BLOG

    OdpowiedzUsuń
  28. Mnie się chyba najbardziej podoba to, jak kobiety wetdy o siebie dbały. Nosiły piękne sukienki, które podkreślały ich kobiecość, odpowiednie fryzury, makijaż i biżuteria... coś pięknego!

    nataliacieslak.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  29. Uwielbiam modę - wychodzę generalnie z założenia, że każdą stylizację warto uzupełnić atrakcyjnymi dodatkami, aby prezentować się jeszcze lepiej. Jak? Wystarczy zdecydować się na zakup chociażby okularów przeciwsłonecznych, dostępnych w ofercie sklepu internetowego https://www.twojesoczewki.com/104-okulary-przeciwsloneczne-ray-ban

    OdpowiedzUsuń
  30. Moda bardzo często wraca i bardzo mi się podoba. Zastanawiam się, czy buty sportowe takie jak te https://butymodne.pl/sport-adidas-c3919.p224.html były już kiedyś modne. Może nasi rodzice mieli już okazję chodzić w takich butów. Chętnie sięgnęłabym gdzieś dalej i poszukała, czy na starych zdjęciach takie buty się już gdzieś znajdzie .

    OdpowiedzUsuń
  31. Uwielbiam klimat lat 80'!
    (Muzyka to coś wspaniałego. Filmy? Podobnie.
    Z modą nieco gorzej, choć jakieś elementy i tak mi w oko wpadną.)

    Bardzo chętnie przeczytałam coś od Ciebie o latach 60' - ze szczególnym uwzględnieniem hipisów. :D
    Ściskam mocno!

    OdpowiedzUsuń
  32. Masz bardzo ciekawego i dobrze prowadzonego bloga :D
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  33. Moda lubi wracać i to akurat mi się podoba. Można sobie ciekawe stylizacje tworzyć, łączyć style. Moje ostatnie zakupy to na https://mybaze.com/pl/bluzki-damskie robiłam. Świetny wybór bluzek damskich tam znalazłam. Też różne wzory, modele, można znaleźć coś dla siebie. Ja sobie takie koszulowe wybrałam, do pracy są idealne.

    OdpowiedzUsuń
  34. Super artykuł. Warto było tutaj zajrzeć. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  35. Moda wraca :) Dlatego uważam, że nie powinniśmy wyrzucać ubrań bo są już "niemodne".

    OdpowiedzUsuń
  36. Szczerze jakoś wolę lata 80-te. Myślę że lepiej czułabym się w takich ubraniach. Ate lata które opisujesz to nie przemawiają za mna

    OdpowiedzUsuń
  37. Hmm a my najchętniej ubrałybyśmy się w lata 20! :) Tylko nie w te ubogie rzeczy.

    OdpowiedzUsuń
  38. Lat 80 nie bardzo mi się podobają. Zdecydowanie wolę wszystko związane z latami 90 to moje czasy i stylizacje

    OdpowiedzUsuń
  39. Bardzo mi się podoba styl lat 80 chociaż mojemu sercu bliższy jest styl lat 40 albo 60 :D
    Ciekawe informacje zawarłaś w tym wpisie :)

    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  40. Kocham lata 80 i 90 za muzykę. Na modzie nie znam sie za bardzo,ale w tamtym czasach byla dosyc oryginalna.

    OdpowiedzUsuń
  41. Jak tak patrzę na te zdjęcia od razu przypomina mi się co nosiła moja mama, ciotki. Ale widzę, że zdarza się, że ktoś chodzi w tym stylu ubrany. Ja zdecydowanie wole mode nowoczesną, fajne ciuszki nawet widziałam tutaj https://fashionpolska.pl/odziez-damska jest w czym wybierać.

    OdpowiedzUsuń
  42. A no powiem wam, że piękne są te ubrania, tak całkowicie inne i to mi się właśnie podoba. Takie sukienki to ja mogłabym nosić i nosić, ale też i takie https://cavaricci.pl/76-dres/ bluzy mi się podobają. A wam? Jak to w ogóle widzicie? Chętnie sie od was dowiem. Po to mamy się wymieniać doświadczeniami, nie?

    OdpowiedzUsuń
  43. Ja ostatnio bardzo polubiłam kupowanie ubrań przez internet i muszę wam powiedzieć, że na prawdę ciekawą i wartą uwagi ofertę znalazłam jakiś czas temu w tym sklepie https://byinsomnia.com/pl/ . Ubrania są w korzystnej cenie i na prawdę świetnej jakości, więc moim zdaniem warto jest robić tu zakupy

    OdpowiedzUsuń
  44. Kiedyś to była ciekawa moda ale widać że stara moda powraca :)

    https://jebut.pl/Polbuty-wsuwane-damskie-c278

    OdpowiedzUsuń
  45. Powiem Ci szczerze, że bardzo lubię czasem zerknąć sobie na różne propozycje związane z modą z ubiegłych lat, bo jak dobrze wiemy - moda wraca i często w takich starszych stylizacjach można znaleźć jakieś inspiracje, które obecnie są modne. Lubię bawić się modą, dlatego tak chętnie przeglądam różne możliwości. Często też lubię pójść do szafy mojej mamy, która ma w niej wiele perełek z przed kilkudziesięciu lat i są one w nienaruszonym stanie. Lubię też bawić się różnego rodzaju dodatkami, które potrafią zmienić stylizację.

    OdpowiedzUsuń
  46. No przyznam, że pierwsze propozycje to na pewno nie mój styl i nie czułabym się w takich dobrze. Jednak nie krytykuję czyiś wyborów, ponieważ każdy dla siebie wybiera to, co jest najwygodniejsze. Jeśli chodzi o mnie to bardzo lubię komponować buty z dodatkami, czyli jakaś pasująca chusta, szalik, pasek lub torba. Wszystko to bardzo ładnie wygląda i już wtedy mniej istotne jest, co poza tym ubierzemy, jeśli o ile nie są to mocno wyróżniające się wzory i kolory. Lubię dodatki w stonowanych kolorach i takie też wybieram.

    OdpowiedzUsuń
  47. Przyznaję, że wolę dresy, no i jak widać - wcale nie muszą być one bardzo sportowe. Szukałam dresu z takiego samego materiału, jak Twój, ale niestety nic sensownego nie udało mi się znaleźć. Na szczęście na stronie https://wassyl.pl/pol_m_Spodnie_Szorty-171.html znalazłam jeszcze lepszy dres bawełniany z moimi ukochanymi lampasami. Sprawdzam rozmiar i na pewno będę zamawiała dla siebie. W takim dresie jesień mi nie straszna, zima również! W sumie przez cały rok można nosić. A szorty kupię sobie na lato!

    OdpowiedzUsuń
  48. Wszystko fajnie się komponuje

    OdpowiedzUsuń

Drogi czytelniku: Każdy komentarz jest mile widziany. Jeśli masz pisać komentarz typu "Super post" + link do siebie, nie pisz go w ogóle. Obraźliwe wypowiedzi zostaną usunięte. Jeśli spodoba Ci się mój blog-zaobserwuj, będziesz na bieżąco. Każdy komentarz bardzo mnie motywuje do dalszego działania. Czytam wszystkie komentarze i odpisuję na te, które nie są spamem który usuwam. Naprawdę się ciesze, że zdecydowałeś się mnie zaobserwować, ale nie licz, że ja zrobię to samo, obserwuję blogi, które mnie interesują. Miłego czytania, i dziękuje za odwiedzenie :) Buziaki, Weronika

Szablon